Response NLP Opleidingen

Zoeken in deze blog

woensdag 3 maart 2010

de betekenis van gedrag in teams

Vandaag had ik een gesprek met iemand en dat ging over het functioneren van teams. In zijn bedrijf waren twee teams aan het werken. Hij gaf teleurstellend aan dat het woord 'samen' was verdwenen. De teams zijn afhankelijk van elkaar maar in de praktijk komen ze nu steeds verder van elkaar te staan. Dit heeft zijn weerslag op de doelen die de teams afzonderlijk hebben. De persoon waarmee ik het gesprek had, vroeg mij wat ik er van vond dat de teams elkaar zwarte pieten aan het toebedelen waren. Ik zei het volgende.

"De situatie die je nu in je bedrijf hebt, is eigenlijk geweldig. Je teams streven iets na. Er zit energie en pit in de teams. Anders zouden ze niet zo fel reageren. Dit kun je gebruiken om ze dichter bij elkaar te brengen. Er zijn zoveel teams die reactief zijn en nog niet eens meer reageren en communiceren met andere teams. Deze teams voeren enkel hun eigen koers. De rest interesseert ze niet zoveel. De situatie die je nu hebt, is dat de teams juist willen opkomen voor hun eigen belang. Ze zijn proactief en dat kun je gebruiken. Zodra de teams van elkaar weten wat ze belangrijk vinden, kunnen ze gaan zoeken naar de gezamenlijkheid die een bijdrage levert aan het gehele bedrijf. Dan hoef je enkel te zoeken hoe de teams elkaar in hun waarde kunnen laten en kunnen samenwerken om het gezamenlijke doel na te streven. Ik keur het gedrag niet goed maar gedrag heeft geen enkele betekenis als je dit niet in perspectief plaats. Bekijk de zaken eens vanuit de motivatie, drijfveren, waarden en intenties hoezo de teams op deze wijze reageren. Vanuit de positieve intentie kun je zoeken naar een oplossing en zorgen dat ze ander gedrag gaan vertonen. Dit gedrag dient wel een bijdrage te leveren aan de intentie anders blijft het gedrag zich herhalen. Ik adviseer je dan ook om verder te kijken dan het toebedelen van de zwarte pieten en voornamelijk te kijken naar wat het gedrag drijft. Hier zit de oplossing. En ik ben ervan overtuigd als je de gezamenlijke noemer/ doelen kunt benoemen dat ze elkaar gaan aansterken als nooit van te voren."

Er ging een wereld voor de persoon open. Zo had hij nog nooit naar de situatie gekeken. We hebben afgesproken dat hij me op de hoogte zou houden van de ontwikkelingen. Ik ben benieuwd!