Response NLP Opleidingen

Zoeken in deze blog

zondag 31 januari 2010

Problemen

Vandaag had ik een gesprek met iemand en dat ging over problemen. Zijn antwoord was op een gegeven moment 'Als ik de problemen van de mensen in mijn omgeving zie dan ben ik zelf eigenlijk een gelukkig mens.' Wat hier gebeurde is dat de persoon zijn eigen probleem in een ander daglicht stelde waardoor de gevoelsmatige impact een stuk minder was.

Ieder mens heeft zijn eigen problemen. De een groter dan de ander. Het voordeel van problemen is dat ze opgelost kunnen worden. Wellicht niet dat ze geheel weg zijn maar wel de impact die het heeft op je eigen gemoedstoestand. Problemen zijn namelijk ervaringsgeoriënteerd. Je kent dat wel dat als twee mensen naar een situatie kijken dat de een het als een probleem ervaart en de ander denkt waar maakt hij/ zij nu een probleem van. Als voorbeeld gebruik ik meestal een lege koffiekan die op de tafel staat. Deze vormt enkel een probleem als je behoefte hebt aan koffie. Als je geen behoefte hebt aan koffie zal de lege koffiekan je waarschijnlijk niets doen.
Problemen hebben te maken met het wel of niet vervullen van je behoeften en waarden. Worden ze niet vervuld dan ontstaan en gedachten en gevoelens die je liever niet hebt. Deze gewaarwording betitel je dan als een probleem. Dit heeft echter niet veel met de buitenwereld te maken maar met datgene wat je intern bevredigd wilt zien.

Door problemen in een ander perspectief te plaatsen kunnen je gedachten en gevoelens veranderen waardoor je de gewaarwording anders labelt. Een van de mogelijkheden om dit te doen is om je te verplaatsen in problemen van andere mensen, in soortgelijke ervaringen/ zelfde inhoud, waarvan de omvang een stuk groter is. Een andere mogelijkheid die ik zelf vaker gebruik is mijn blik breder maken. Ik stel me dan voor dat ik boven de aarde zweef en een kijk naar mijn eigen probleem en die van anderen. Door letterlijk afstand te nemen verandert ook de impact en valt het uiteindelijk wel weer mee.

Probeer het maar eens. Let wel! Stel jezelf eerst de vraag of het probleem dat je hebt wel wil veranderen. Problemen vormen vaker ons bestaansrecht en geven ons kracht om overeind te blijven.