Response NLP Opleidingen

Zoeken in deze blog

zondag 8 januari 2012

Oefening van de week: Het zwaartepunt van aandacht

Waar ligt het zwaartepunt van je aandacht tijdens een gesprek? Ligt de aandacht bij de ander of ligt er meer focus bij jezelf? Wil je meer jouw opvattingen en ideeën verkondigen of ben je meer bezig met de emoties, gedachtespinsels en ervaringen van de ander? In een goede communicatie verandert het zwaartepunt van deze aandacht steeds. Er is een balans tussen aandacht voor de ander en jezelf. Bij moeizame gesprekken is deze balans verstoord doordat iemand de focus te veel op de ander of zichzelf legt. Welke neiging heb jij primair in een gesprek? Stel je meer je eigen opvattingen centraal of ben je er merendeel voor het verhaal van de ander? De oefening van de week gaat over het zwaartepunt van aandacht.

1) Kies deze week enkele gesprekken uit waar je wilt oefenen met het verschuiven van het zwaartepunt van aandacht.
2) Bepaal voorafgaande aan het gesprek hoe je met het zwaartepunt wilt omgaan. Ga ik me focussen op mijn ideeën, opvattingen en gedachtespinsels over een bepaald onderwerp? Ga ik me focussen op de ander zijn ideeën, opvattingen en gedachtespinsels? Of, ga ik zorgen voor een balans waar zowel mijn gesprekspartner als ik net zoveel ruimte hebben?
3) Doe dit meerdere malen deze week en houd je vast aan het doel dat je vooraf gesteld hebt.
4) Wat merk je? Wat is je natuurlijke neiging? Ben je flexibel genoeg om te kunnen switchen? Wat doet het met jezelf en je gesprekspartner? Wat leer je eruit?

Veel plezier met het zwaartepunt van aandacht.

Response NLP Opleidingen

Milan Somers

===========================================================

Als je wilt, kun je nog deelnemen aan de basistraining NLP op 27, 28 en 29 januari. Er zijn nog 3 plaatsen beschikbaar. De basistraining is een leuke manier om heel concreet met NLP en communicatie aan de slag te gaan.