Response NLP Opleidingen

Zoeken in deze blog

zaterdag 14 januari 2012

Oefening van de week: Communiceren met de kleuren van je kleding

Kleuren hebben een impact op de mens. Ze laten je associƫren en staan voor een bepaalde symboliek. In onze kleding zitten ook kleuren verwerkt. De kleur van de kleding heeft dan ook impact op de ervaringswereld van de ander. Het gebruiken van kleuren van je kleding kan je helpen om je boodschap (en de intentie daarvan) meer kracht bij te zetten. Hoe vaak ben jij je hier bewust van als je voor de klerenkast staat? De oefening van de week gaat over het communiceren met de kleuren van je kleding. Onderstaand staan allereerst de verschillende betekenissen van de kleuren (bron: leerwiki) en vervolgens de oefening.

- Rood symboliseert warmte, energie, passie en aantrekkelijkheid. Een goede keus als je graag opvalt. Bij vrouwen wordt rood vaak als erg sexy gezien.
- Roze staat voor onschuld, zachtheid, gezondheid en romantiek. Mannen die roze dragen, laten hiermee dus hun zachte kant zien.
- Oranje staat voor feestelijkheid en levenskracht. In Nederland heeft het een sterke nationale betekenis.
- Geel staat voor positivisme en optimisme. Geel wordt vaak geassocieerd met zonlicht. Vandaar dus de positieve symboliek.
- Groen staat voor vrede, evenwicht en gezondheid. Groen heeft sterke associaties met stabiliteit.
- Blauw is een koele, neutrale kleur. Het kan een gevoel van afstandelijkheid en zakelijkheid veroorzaken.
- Paars staat voor kwaliteit, luxe en waardigheid. Waarschijnlijk is dit nog een overblijfsel van de tijd dat koningen en rijkelieden veel paars droegen.
- Bruin symboliseert betrouwbaarheid, stabiliteit en echtheid. Het wordt geassocieerd met de aarde.
- Zwart staat voor klassiek, ernst en zakelijkheid. Het is dan ook een kleur die bij officiele gebeurtenissen vaak wordt gedragen.
- Wit staat voor zuiverheid en onschuld. Het is dan ook geen toeval dat een bruid gewoonlijk wit draagt. Dit stamt nog uit de tijd dat vrouwen geacht werden als maagd het huwelijk in te gaan.
- Grijs staat voor betrouwbaarheid, wijsheid en autoriteit. Waarschijnlijk komt deze associatie van de grijze haren die met de leeftijd (en wijsheid) komen.

1) Elke ochtend als je voor de klerenkast staat, stel je jezelf de volgende vragen: “ Wat wil ik vandaag met mijn kleren uitstralen? Welke communicatieboodschappen wil ik vandaag overbrengen en welke kleuren passen hierbij?”
2) Kies dan de kleuren uit die passen bij de antwoorden.
3) Vraag feedback aan anderen wat de kleuren met hen doet.

Veel plezier met het communiceren met de kleuren van je kleding.

Response NLP Opleidingen

Milan Somers