Response NLP Opleidingen

Zoeken in deze blog

maandag 28 maart 2011

Oefening van de week: Het gestructureerd aanpakken van problemen

Spreek je wel eens met mensen over hun problemen? Hoe pak je dit aan? Om problemen op te lossen, is de eerste stap om ze bewust te laten worden wat het probleem precies is. Hoe concreter je het probleem kunt benoemen des te makkelijker is het om aan te pakken. Na het vaststellen van het probleem is het goed om te achterhalen hoezo de ander het probleem heeft. Als de persoon deze bewustwording heeft, komt wellicht nog wel de belangrijkste stap en dat is hoe iemand het probleem zelf creëert. Anders geformuleerd. Wat is de strategie die iemand gebruikt om zijn eigen probleem te creëren? Vaker vraag ik aan mijn coachcliënt om mij uit te leggen wat ik zou moeten doen om hetzelfde probleem te krijgen als mijn coachcliënt. De oefening van de week gaat over het gestructureerd aanpakken van problemen.

1) Ga deze week eens met een aantal personen over hun problemen spreken.
2) Doe dit dan in drie stappen. De stappen bestaan uit WAT, HOEZO en HOE.
* Wat is je probleem nu precies en in welke specifieke situatie doet zich dit probleem voor?
* Hoezo heb jij dit probleem en een ander niet?
* Hoe creëer je je eigen probleem? Wat moet ik doen om hetzelfde probleem te ervaren?
3) Vraag daarna aan de persoon wat het effect was van de vragen die je stelde.

Veel plezier met het gestructureerd aanpakken van problemen.

Response NLP Opleidingen

Milan Somers

========================================

Wil je meer weten hoe je problemen op een makkelijke manier kunt aanpakken door de juiste vragen te stellen? Doe dan nog mee aan de NLP Practitioner die start op 21 april 2011. Er zijn nog 2 plaatsen ter beschikking.