Response NLP Opleidingen

Zoeken in deze blog

zondag 18 april 2010

Oefening van de week: Voeding

Deze week heb ik een vriend geholpen bij zijn scriptie die hij moet schrijven voor zijn NLP-trainerschap. Zijn onderwerp gaat over NLP en levenskwaliteit en de rol van voeding hierin. Tijdens het vormgeven van de scriptie gaf hij een pleidooi over hoe belangrijk voedsel is voor onze geest, lichaam en zenuwstelsel. Hij zei: “ Wat we eten en drinken bepaalt voor een groot gedeelte de kwaliteit van onze gevoelens en gedachten”. Ik ging nadenken over welke voedingsmiddelen mij ondersteunen en welke mij tegenhouden om mijn geestelijke, emotionele en fysieke gezondheid te bevorderen. Ik kwam tot een mooie bewustwording.

De volgende oefening kan je helpen om inzicht te krijgen wat voeding voor jou doet.

1. Pak gedurende de week bewust een aantal voedingsmiddelen (eten en drinken) tot je en schrijf deze op. Kies een grote variatie producten waar verschillende voedingsstoffen inzitten, zoals koolhydraten, eiwitten en vetten (macro voedingsstoffen) en vitamines, mineralen en spoorelementen (micro voedingsstoffen).
2. Beschrijf op verschillende tijdsmomenten wat voor impact de voedingsmiddelen hebben op je fysieke, mentale en emotionele gesteldheid. Bijvoorbeeld om 17.00 uur friet met mayonaise en frikadel gegeten. Om 18.00 uur ben ik een beetje futloos. Om 18.30 uur …….. Om 20.00 uur een appel gegeten met een glaasje water. Om 20.30 uur ……….
3. Maak zo voor jezelf een lijst van voedingsmiddelen die je ondersteunen of juist belemmeren om je levenskwaliteit te ervaren.

Succes met het bewust eten en drinken.

Response NLP Opleidingen

Milan Somers